نکات مهم سفر با دوچرخه

اگر جزو افرادی هستید که از هیجان لذت می برید و هر لحظه به دنبال کشف لذت های جهان هستید، پیشنهاد می کنیم که در مورد جهانگردی با دوچرخه فکر کنید. در اصل سفر با دوچرخه، کشف راه های هیجان انگیز و در برخی موارد بکر است که تاکنون از دخالت بشر دور مانده است.

همانطور که در سفرهای با هواپیما، خودرو شخصی و… باید لوازمی به همراه داشت، در سفر با دوچرخه هم باید به تجهیزاتی مجهز شد.

ما در این مطلب قصد داریم در ابتدا ویژگی های دوچرخه مناسب سفر را گفته و سپس لوازم ضروری برای مسافرت با دوچرخه را نام ببریم.

 

مزایا و معایب سفر با دوچرخه

مطمئنا مسافرت با دوچرخه، بسیار سودمند و مفید است. همانطور که می دانید، دوچرخه سواری نوعی ورزش هوازی است که تاثیر مستقیمی بر قلب و عروق گذاشته و در طولانی مدت به تناسب اندام منجر می شود.

سفر با دوچرخه، علاوه بر سلامتی، مزایای دیگری نیز دارد. ساده ترین مزیت اینگونه سفر کردن این است که نیازی به صف ایستادن در پمپ بنزین ها نیست (خصوصا در ایام کرونا که تجمع افراد به شیوع و انتقال بیشتر این ویروس منجر می شود). یکی دیگر از مزایای این سفر، کاهش هزینه ها و ارزان بودن آن است.

اما سفر با دوچرخه، در کنار مزایایی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است. به عنوان مثال، یکی از عیب های این شکل سفر، محدودیت در حمل وسایل است. از آنجایی که در این نوع سفر دائما در حال جابجایی هستید، به ناچار باید سبک سفر کنید و فقط به آوردن لوازم ضروری خود اکتفا کنید. همچنین در این سفر امکان مواجهه با شرایط جوی نامناسب مانند طوفان، باد و باران و برف و … نیز وجود دارد.

 

نکات مهم در انتخاب دوچرخه مناسب سفر

یکی از رایج ترین سوالاتی که در هنگام سفر به دوچرخه برای افراد پیش می آید این است که چه نوع دوچرخه ای برای سفر مناسب است؟

فاکتورهایی برای پاسخ به این سوال وجود دارد که در ادامه به بررسی هرکدام می پردازیم. به طور قطع با درنظر گرفتن این فاکتورها به راحتی می توانید دوچرخه مناسب با هدف خودتان را پیدا کنید.

 

  • در نظر گرفتن نوع منطقه

در واقع می توان گفت منطقه ای که قصد سفر به آن را دارید، تنها عامل تعیین کننده نوع دوچرخه شماست. بنابراین، قبل از خرید دوچرخه برای سفر، ابتدا در مورد منطقه ای که می خواهید به آن سفر کنید، تحقیقات لازم را انجام دهید و درمورد سطح زمین آن منطقه، اطلاعات کافی کسب نمایید.

 

مناطق ترکیبی( آسفالته و خاکی): اگر سطح زمین محلی که می خواهید در آن دوچرخه سواری کنید صاف و آسفالته است، دوچرخه کورسی و توریستی گزینه مناسبی است. اما اگر در طول مسیر، امکان وجود مسیرهای خاکی و ناهموار وجود دارد، دوچرخه های کوهستانی، شنی و سایکل کراس مطمئن تر هستند. دوچرخه های شنی برای عبور از مسیرهای شل و نرم با سنگریزه های کوچک و بزرگ همراه با شیب های تند، بسیار مناسب است. دوچرخه های کوهستانی با وجود وزن بیشتر و سرعت کمتر، برای مسیرهایی که بیشتر خاکی هستند، مناسب است.

 

مسیر تمام کوهستانی: دوچرخه های کوهستان بدون کمک فنر(Rigid ) و یا با کمک فنر جلو(hardtail ) برای مسیرهایی که بیشتر کوهستانی و صعب العبور هستند، مناسب است. دوچرخه فت بایک نیز با داشتن چرخ های پهن، سواری نرم و راحتی را در مسیرهای کوهستانی فراهم می کند. نکته مثبت درمورد این چرخ این است که تایرهای پهن دوچرخه فت بایک، وزن اضافه ای را به دوچرخه نداده است.

 

  • کمک فنر(Suspension)

به طورکلی دوچرخه ها از نظر دارا بودن کمک فنر Suspension سه نو.ع هستند که هرکدام از آنها قابلیت خاصی را داشته و برای مسیر به خصوصی طراحی شده است.

Fully rigid (بدون کمک فنر): نداشتن کمک فنر در دوچرخه، موجب شده که پیچیدگی آن کمتر شده و مراقبت از دوچرخه راحت تر باشد. همچنین به کم شدن وزن دوچرخه و افزایش سرعت آن کمک بالایی کرده است. اما استفاده از این دوچرخه برای مسیرهای سخت و صعب العبور که شیب و سربالایی زیادی دارند، مناسب نبوده و بیشتر برای حرکت در مسیرهای صاف و آسفالته طراحی شده است. سبکی این دوچرخه به سهولت در حمل بار به وسیله آن منجر شده است.

Hard tail (یک کمک فنر در جلو): کمک فنر جلو به دوچرخه این امکان را می دهد که در مسیرهای سنگی با شاخ و برگ زیاد، به راحتی بتواند مسیریابی کند. همچنین سرعت این دوچرخه در مسیرهای شنی بسیار زیاد است.

Full suspension (دارای دو کمک فنر): در این نوع دوچرخه، کمک فنر هم در قسمت جلو قرار دارد و هم عقب. داشتن کمک فنر در عقب و جلوی دوچرخه باعث می شود که ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای سنگلاخی دارای پستی و بلندی به آن جذب شود. اگر قصد سفر در مسیرهای تمام کوهستانی را دارید، انتخاب دوچرخه Full suspension گزینه مناسبی است. از معایب وجود کمک فنر در عقب دوچرخه، می توان به کاهش فضا برای حمل بار اشاره کرد.

 

  • سایز طوقه و تایر

سایز طوقه و تایر بر کارایی دوچرخه در منطقه ای خاص تاثیر می گذارد.

 

سایز طوقه: اکثر دوچرخه ها از قبیل توریستی، شنی و سایکل کراس، دارای سایز استاندارد 700 سانتیمتر هستند. اخیرا بعضی از تولیدکنندگان دوچرخه، دست به تولید دوچرخه هایی با چرخ های 650 زده اند. استفاده از چرخ های کوچکتر، این امکان را فراهم می کند که حرکت بر سنگ فرش ها هم راحت باشد. درصورتی که از دوچرخه های کوهستانی استفاده می کنید، حق انتخاب بیشتری دارید. بسیاری از دوچرخه سوارانی که در مسیرهای کوهستانی سواری می کنند، معتقدند که چرخ های 29 اینچی، کارایی بیشتری برای مسیرهای طولانی دارند. درصورتی که برخی دیگر عقیده دارند که دوچرخه 27.5 اینچی به دلیل سبکی و حساسیت بالا، بهتر هستند. به طورکلی هر سایزی، مزایای خاصی دارد که انتخاب آن به فرد بستگی دارد.

 

سایز تایر: بسیاری از دوچرخه سوارانی که با دوچرخه سفر می کنند، تایرهای پهن را ترجیح داده و با آن راحت تر هستند. اما باید درنظر داشت که هرچه پهنای تایرهای دوچرخهبیشتر باشد، وزن آن نیز بیشتر خواهد شد و به طبع سرعت آن کمتر می شود.

 

تایرهای بدون تیوپ: بسیاری از کسانی که به جهانگردی با دوچرخه می پردازند، به دلیل سبکی و مقاومت در برابر پنچری، از تایرهای بدن تیوپ استفاده می کنند. این تارها علاوه بر سبک وزنی، قیمت بالایی دارند و نصب آن ها دشوار است.

 

برای اطلاع از نحوه پنچرگیری لاستیک دوچرخه کلیک کنید.

 

سفر با دوچرخه

 

  • جنس تنه

مواد به کار رفته در تنه دوچرخه، به طور مستقیم بر کیفیت آن تاثیر می گذارد. یکی از ملاک هایی که برای انتخاب دوچرخه مناسب برای مسافرت بسیار مورد اهمیت است، کم وزن بودن دوچرخه، درعین کیفیت  قدرت آن است.

مواد متنوعی وجود دارد که در ساخت تنه دوچرخه مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از هرکدام از مواد در تنه دوچرخه، باعث ایجاد مزایا و ویژگی های خاصی در دوچرخه می شود. همچنین مواد به کار رفته در تنه دوچرخه، تاثیر مستقیم بر قیمت دوچرخه نیز می گذارد. برای مثال دوچرخه های تیتانیومی، بهترین جنس دوچرخه هستند که سبکی قابل توجهی را به دوچرخه می دهند. برای اطلاع از جنس مواد تنه دوچرخه و عملکرد هرکدام، می توانید مطلب کراس اسپرت در همین مورد را مطالعه نمایید.

پس از اینکه دوچرخه مناسب برای مسافرت را بر اساس منطقه ای که می خواهید به آن سفر کنید، پیدا کردید، باید لوازم و تجهیزات مهمی را که هر دوچرخه سواری برای مسافرت با دوچرخه نیاز دارد، فراهم کنید. در ادامه لیست لوازم ضروری برای سفر با دوچرخه آمده است.

 

تجهیزات برای سفر با دوچرخه

تجهیزات ضروری برای سفر با دوچرخه

دوچرخه شما باید جوری تنظیم شود که برای سفر طولانی، راحت باشد. برای این منظور، لوازم و تجهیزاتی لازم است که باشد به صورت جداگانه تهیه شود. در ادامه لوازمی که برای یک سفر طولانی با دوچرخه لازم است را معرفی می کنیم.

 

  • سبد عقب و جلو مخصوص حمل بار
  • زین مناسب
  • بست قمقمه
  • آینه بغل دوچرخه
  • قفل و زنجیر چرخ
  • چراغ
  • کلاه ایمنی
  • گلگیر
  • پمپ و تلمبه
  • آچار مشتی

 

درصورتی که قصد خرید لوازم سفر با دوچرخه را دارید ، می توانید به وبسایت کراس اسپرت مراجعه کرده و تمام لوازم جانبی دوچرخه که برای سفر ضروری هستند را با قیمت هر یک مشاهده نمایید.

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

جهت اطلاع از تخفیفات کراس اسپورت تلفن خود را ثبت نمایید.

مشاوره تلفنی