نکات مهم در انتخاب زین دوچرخه برای آقایان و بانوان

انتخاب زین دوچرخه

تقریبا تمام دوچرخه ها از زین داخلی برخوردار هستند. اما اگر فکر می کنید که زین دوچرخه شما به اندازه کافی راحت نیست، شاید بهتر باشد که زین دیگری خریداری کنید. در هنگام دوچرخه سواری، زین دوچرخه، بیشتر وزن بدن را بر روی خود تحمل می کند از این رو هرچه زین شما نرم و راحت باشد، لذت دوچرخه سواری برایتان بالاتر رفته و بیشتر می توانید بر روی کارتان تمرکز کنید.
براساس گزارش های منتشر شده، نشستن روی زین دوچرخه، فشار زیادی را بر پرینه و شریانهای عصبی در لگن مردان و زنان وارد می کند و احتمال اینکه دستگاه تناسلی، بعد از دوچرخه سواری دچار بی حسی موقت شود، زیاد است.
در این مطلب به معرفی کامل زین دوچرخه پرداخته و نحوه انتخاب زین مناسب برای بانوان و آقایان را آموزش خواهیم داد. با کراس اسپرت همراه شوید.

 

زین دوچرخه چیست؟

زین یا صندلی دوچرخه، نقطه ای از دوچرخه است که بدن دوچرخه سوار به طور مستقیم با آن در تماس است. دراصل تمام وزن بدن روی زین متمرکز نمی شود، بلکه قسمتی از وزن بدن از طریق دست ها به فرمان و مقداری دیگر از پاها به رکاب منتقل می شود. به طورکلی زین توسط میله ای به دوچرخه متصل می شود و ارتفاع آن از طریق همین میله تنظیم می شود. زین دوچرخه از نظر سبک دوچرخه سوار و جنیت او تفاوت های زیادی با هم دارد. از آنجایی که بانوان و آقایان، از ناحیه لگن باهم تفاوت زیادی دارند، زین دوچرخه ها به دو نوع زنانه و مردانه تقسیم می شود.

 

اجزای تشکیل دهنده زین دوچرخه

روکش زین دوچرخه: روکش دوچرخه، آخرین لایه ای است که بر روی صندلی دوچرخه دیده می شود. جنس روکش صندلی دوچرخه می تواند از چرم طبیعی، مصنوعی و یا پلاستیکی باشد. ضد آب و نرم بودن جنس چرم طبیعی باعث شده است که این جنس جزو بهترین روکش دوچرخه باشد.

پوشش صندلی دوچرخه: همان فوم یا اسفنجی است که زیر روکش قرار دارد و میزان نرمی و سفتی صندلی به آن بستگی دارد. البته برخلاف تصور برخی افراد، صندلی دوچرخه خیلی نرم، چندان خوب نیست.
ریل ها: قسمتی که زین را به دوچرخه متصل می کند گفته می شود. دو میله با جنس های مختلف، از قسمت باریک زین به قسمت انتهای آن کشیده شده است.

سیستم تعلیق: چند عدد فنر در بین زین و ریل ها، برای خنثی سازی ضربه های وارده به ستون فقرات قرار گرفته است.

 

انواع زین دوچرخه

زین دوچرخه براساس نوع دوچرخه متفاوت بوده و هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند.

  • زین حرفه ای: راحتی این زین بیشتر بوده و برای انجام مسابقات دوچرخه سواری تعبیه شده است. برای افزایش سرعت رکاب زنی، از زین های خیلی نازک استفاده می شود.
  • زین راحتی: این زین برای افرادی که با دوچرخه سفر می کنند طراحی شده است. اندازه این صندلی از قبلی پهن تر بوده و برای همین راحتی بیشتری را برای دوچرخه سوار فراهم می کند.
  •  زین کروزر: سطح این زین صاف و پهن است. این صندلی برای افرادی مناسب است که به قصد تفریح دوچرخه سواری می کنند. اگر سرعت برایتان اهمیتی ندارد، این زین می تواند بهترین و راحت ترین دوچرخه برایتان باشد.
  • زین های خاص: به طور کلی برای هر سبک دوچرخه ای، یک نوع زین طراحی شده است. شما باید باتوجه به سبک دوچرخه سواری، زین متناسب با آن را اتخاب کنید. این سبک ها میتواند دوچرخه کوهستانی، دوچرخه های شهری و یا دوچرخه های کورسی باشد.

 

انواع زین دوچرخه

تفاوت زین دوچرخه زنانه و مردانه

خانم ها به دلیل راحتی در زایمان از لگن های پهن تری برخوردار هستند. فاصله استخوان لگن خانم ها در حالت نشسته حدود 9 تا 17 سانتی متر است که این فاصله در مردانکمتر بوده و از 6 تا 16 سانتی متر است. به همین خاطر، مقدار فشاری که خانم ها در هنگام سواری، بر زین دوچرخه وارد می کنند، از آقاین بیشتر می باشد. بنابراین صندلی زنانه کمی از صندلی مردانه پهن تر است.

 

روش های انتخاب زین مناسب

به طور کلی برای انتخاب زین دوچرخه مناسب برای آقایان و بانوان، سه عامل را باید در نظر گرفت:

1. جنسیت دوچرخه سوار
همانطور که گفته شد، اندازه فاصله استخوان لگن مردان و زنان در حالت نشسته تفاوت زیادی با هم دارند. البته این به این معنی نیست که تمام زنان از لگن بزرگتری نسبت به آقایان برخوردارند، بلکه این به آناتومی بدن افراد بستگی دارد.

2. نوع رشته دوچرخه سواری
هرچه دوچرخه سوار در هنگام سواری، به سمت جلو متمایل شود، فشار به بخش عصبی پرینال بیشتر می شود و این اصلا خوب نیست. این فشار به ترتیب در رشته های دوچرخه سواری کوهستان، جاده و تایم تریل بیشتر می شود. نکته مهم دیگر این است که پایین بودن قوس استخوان زنان موجب شده است که در حالت خمیده فشار بیشتری بر ناحیه عصبی پرینال وارد شود.
پهنای دماغه زین طبی دوچرخه، نسبت به زین کلاسیک بیشتر بوده و همین موجب می شود که در حالت خمیده، فشار کمتری بر ناحیه عصبی پرینال وارد شود.
هر زینی برای رشته و سبک خاصی از دوچرخه سواری طراحی شده است. برای مثال زین دوچرخه کوهستان با زین دوچرخه کورسی و تایم تریل متفاوت است. بنابراین در هنگام خرید دوچرخه، به نوع زین آن بر اساس رشته دوچرخه سواری خود توجه کنید.

3. اندازه لگن دوچرخه سوار
از بخش های مهمی که در انتخاب سایز مناسب زین دوچرخه اهمیت زیادی دارد، اطلاع از سایز لگن است. برای به دست آوردن سایز لگن، راه های پیشرفته زیادی مثل اسکن های حرارتی وجود دارد. اما این دستگاه ها هنوز در ایران وجود ندارد. علاه بر استفاده از دستگاه های دقیق و پیشرفته، راه های جایگزین دیگری هستند که با انجام آن به راحتی می توانید سایز لگن خود را به دست آورید.

 

روش اول:
این روش با استفاده از یک کارتن، صندلی و خودکار انجام می شود. روی کارتن مقوایی بنشینید تا جای استخوان نشیمنگاهتان بر روی کارتن بیوفتند. بهتر است زیر پایتان یک نیمکت بگذارید تا استخوان های لگن فشار بیشتری بر مقوا وارد کنند و فرورفتگی بیشتر شود. از روی صندلی بلند شوید و جای فرو رفتگی را علامت گذاری کنید سپس مطابق فیلم، فاصله دو فرو رفتگی را اندازه بگیرید.

روش دوم:
یک طرف حوله را خیس کنید و طرف خیس آن را روی صندلی بگذارید. یک کاغذ را روی حوله قرار دهید و مطابق روش اول روی آن بنشینید. پس از مدتی فشار لگن باعث می شود که کاغذ خیسی پشت حوله را جذب کند و محل استخوان نشیمنگاهتان خیس می شود. می توانید به وسیله خودکار دور محل خیس شده را خط بکشید و فاصله دو مرکز ا اندازه بگیرید.
پس از به دست آوردن سایز نشیمنگاهتان به راحتی می توانید سایز زین مناسب خود را پیدا کنید. برای این کار سایز نشیمنگاهتان را برای دوچرخه شهری +4، دوچرخه کوهستان +2، دوچرخه هیبریدی+ 3، دوچرخه کورسی+1 و دوچرخه تایم تریل +0 نمایید.

 

روش نگه داری از زین دوچرخه

 

  •  باوجود ضد آب بودن زین دوچرخه، اما هیچگاه بر روی آن آب نریزید. زیرا باعث خشکی زین، پوسته شدن آن و زنگ زدن قطعات فلزی آن می شود.
  • در صورتی که روکش زین دوچرخه از جنس چرم طبیعی است، هرچند وقت یکبار به آن واکس بزنید.
  • از نگه داری دوچرخه مقابل نور خورشید اکیدا خودداری نمایید.
  • شلوارهای غیر ورزشی، در ناحیه پشت دکمه دارند و این دکمه به روکش صندلی دوچرخه جدا آسیب می زند، لذا در هنگام دوچرخه سواری از شلوارهای ورزشی استفاده نمایید.

باتوجه به نکات گفته شده، شما به راحتی می توانید زین دوچرخه زنانه و مردانه را به راحتی تشخیص داده و دوچرخه دارای زین مناسب را برای خود خریداری کنید.فروشگاه ورزشی کراس اسپرت، با داشتن انواع دوچرخه زنانه و مردانه، نهایت استاندارد را در تولید دوچرخه های خود رعایت کرده و شما می توانید با اطمینان خاطر، خریدی مطمئن داشته باشید.

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)
اولین منوی راه اندازی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید

جهت اطلاع از تخفیفات کراس اسپورت تلفن خود را ثبت نمایید.

مشاوره تلفنی